Ernst & Young eert Olympische coaches

Date: 05-08-2008
Source: Adformatie

Adviesbureau Ernst & Young 'coacht' bedrijven, dus ligt het voor de hand om aan te haken bij de Olympische Spelen met een campagne over coaches.

Niet alleen sporters, maar ook succesvolle coaches krijgen tijdens deze Olympische Spelen een spotlight op zich gericht. Dankzij adviesbureau Ernst & Young, dat een campagne om hen heen heeft gebouwd. 'Want ook al is het werk van een coach niet altijd zichtbaar, het is wel van onschatbare waarde', luidt de tekst op een van de campagneuitingen. Bedrijven die succesvol willen zijn, kunnen niet zonder Ernst & Young, is de onderliggende boodschap. Toen het adviesbureau naar TBWABrand Experience Company toestapte om meer zichtbaarheid voor Ernst & Young te creëren rondom het sponsorship van het Nationaal Olympisch Team, werd een campagne rond de Olympische Spelen bedacht. Het idee ontstond om iets met de sporters én hun coaches te gaan doen. In overleg met het reclame bureau werden de sporters geschrapt, het zou helemaal om de coaches draaien. Kriste van der Linden, sponsormanager van E&Y: 'Aan de sporters wordt al zoveel getrokken, en dit past echt bij ons.' Volgens haar sluit de campagne aan op de nieuwe, wereldwijde positionering van haar bedrijf: achieving potential - making a difference. 'We willen het maximale realiseren voor klanten & werknemers.'

Unieke Content

De campagne draait op radiocommercials, print, online, airport- en snelwegmasten. Belangrijk onderdeel is ook de letterlijke uitvoering van de pay-off: 'De coach verdient ook een medaille'. Zodra er een medaille is gewonnen, zal Ernst & Young proberen ook de coach te huldigen op het podium in het Holland Heineken House. In de Olympic Hall of Fame in het HHH worden de belangrijkste coaches van nu en vroeger geëerd. Radiospotjes roepen op mee te doen aan een verkiezing van beste coach op de website www.ey.nl/olympischecoach. In de Ridderzaal zal op 27 augustus de winnaar worden gehuldigd. Robert Guis, strateeg van TBWABrand Experience Company: 'Ik denk dat dit een voorbeeld is van sponsorship anno nu: dat je zelf unieke content creëert.' Volgens Van der Linden is het de eerste keer dat Ernst & Young zijn sponsorschap op deze manier activeert. Ze is niet bang dat negatieve publiciteit over gastland China op E&Y afstraalt.

Deze editie van de Spelen wordt door menigeen als omstreden gezien vanwege Tibet, opgesloten dissidenten en andere kwesties. Van der Linden: 'NOS'NSF doet geen politieke uitspraken, wij ook niet.' Ook onder klanten van het adviesbureau die uitgenodigd zijn de Spelen bij te wonen, is het volgens haar nauwelijks een issue. 'We hebben twee afzeggingen gehad, van wie er eentje teruggebelde toen het in de publiciteit weer rustig was geworden.' De gezichten van de campagne zijn zwemcoach Jocco Verhaeren en chef de mission Charles van Commenée. Zij prijken op de uitingen die onder meer in Sportweek, het FD, De Telegraaf en NRC Handelsblad zullen verschijnen, en op de snelwegmasten en de billboards op Schiphol en Rotterdam Airport. Sportjournalist Humberto Tem is de stem in de radiospotjes op Radio l en 4, Radio 538, BNR Nieuwsradio en Arrow Classic Rock. Winnende coaches worden in een aparte ronde radiocommercials gefeliciteerd. Daarnaast krijgen alle klanten van Ernst & Young een speciale, door Sanoma geproduceerde Olympische tv-gids toegestuurd.

Coach van de Dag

Ernst & Young enTBWABrand Experience Company zijn een samenwerkings-verband aangegaan met BNR Nieuwsradio. Van der Linden: 'Zij zochten naar een invalshoek voor de Olympische Spelen. Toen hebben wij een aantal CEO's en CFO's aangedragen voor een interview over coaching in het bedrijfsleven. Zij komen straks ook met de coach van de dag.' Guis: 'Het hele fenomeen coaching leeft nu.' De campagne wordt ook intern doorgetrokken bij het adviesbureau. Zo krijgen nieuwe personeelsleden een interne 'coach' toegewezen. Ernst & Young sponsort de Olympische Spelen sinds 1998 toen het de aandacht wilde vestigen op een naamswijziging. Volgens Van der Linden zal Ernst & Young waarschijnlijk ook tekenen voor 2012. 'Als we dat doen, zullen we ook betrokken zijn bij de pogingen om de Spelen naar Nederland te halen.'

 

Warning: file_get_contents(): SSL operation failed with code 1. OpenSSL Error messages: error:0A000126:SSL routines::unexpected eof while reading in /mnt/web321/a2/10/51619810/htdocs/includes/content.php on line 353